×
JenProTehotne.cz

Sporty pro těhotné. Které jsou ideální a které raději vynechat?

Sporty pro těhotné

Mnoho maminek, sotva se dozví o svém těhotenství, okamžitě přestává s veškerými fyzickými aktivitami nebo je alespoň výrazně omezí. Ne proto, že by byly líné, ale prostě z obavy, že mohou svému miminku ublížit. Opak je ale pravdou. Právě útlum veškerého sportu je mnohem horší, než když v něm budete pokračovat. Jen je vhodné najít správný pohyb a myslet při něm na svůj stav. Jaké sporty pro těhotné se pro vás hodí?

Dříve ženy tvrdě fyzicky pracovaly prakticky až do porodu. I výzkumy jednoznačně potvrzují, že přiměřená fyzická aktivita v těhotenství má pozitivní účinky na porod. Vždyť ten sám o sobě vyžaduje velký fyzický výkon a dá se přirovnat takové zátěži, jako když by žena ušla pěšky osmdesát kilometrů. A zkuste si takovou vzdálenost ujít, když nemáte žádnou kondici. Nemusíte trénovat maraton či začínat s intenzivním sportováním. Rozhodně byste se ale měly hýbat.

Zkuste skupinové sporty

Skupinové sporty v těhotenství jsou skvělé nejen proto, že si zacvičíte, ale také se seznámíte s dalšími maminkami, se kterými můžete sdílet různé těhotenské radosti i starosti. Některá přátelství vám mohou vydržet napořád. Ke cvičení si raději vybírejte dopoledne nebo brzké odpoledne, protože později už budete mnohem unavenější a na cvičení nezbude tolik energie. Úžasná je třeba jóga v těhotenství nebo pilates.

Se skupinovým těhotenským cvičením můžete začít už v prvním trimestru. Pro cvičení v těhotenství ve druhém trimestru jsou pak vhodné i břišní tance, které mají ženy velice rády.

Má se těhotná vzdát adrenalinových sportů? Které jsou rizikové?

Chůze, plavání i relaxace

Pro nastávající maminku je skvělou aktivitou rychlá chůze nebo klidně i lehký běh, pokud běhala už předtím. Důležitý je v tomto případě měkký došlap, nezpevněný terén apod. Při běhu si dávejte pozor na kořeny a výmoly. Skvělým sportem je i plavání. Voda odlehčuje a celkově je příjemná. Proto se těhotným maminkám ve vodě líbí a aquaerobik v těhotenství patří k oblíbeným sportům.

Ve třetím trimestru je skvělé cvičení, které se zaměřuje na svalovou relaxaci, úlevové pozice, pánevní dno nebo cviky proti otokům končetin.

Cvičte v pohodě

Při cvičení musíte být vždy v naprosté pohodě. Necvičte proto, že musíte. Když budete unavené, odpočiňte si. Cvičit byste měly tak, abyste dokázaly během toho v klidu konverzovat. Nezadržujte dech. Sportujte pro radost a když se vám zrovna v určitý den nechce, necvičte a klidně ležte celý den na gauči.

Pokud energii vydáváte, musíte ji také doplňovat. Proto dbejte na kvalitní, a hlavně pravidelnou stravu. Na sportování si s sebou vezměte malou svačinku a dostatek pití. Ideální bude čistá voda bez přídavků cukrů a bez bublinek.

Nezapomeňte na kvalitní obuv, pohodlné oblečení, které vás nikde netlačí, a především ne v pase. Volte vhodnou sportovní podprsenku, která dokáže podepřít prsa. Ta už v těhotenství nabývají na objemu a potřebují vhodnou oporu.

Homeopatika v těhotenství a po porodu skvěle fungují jako první pomoc při běžných potížích

Uvolněte pánevní dno

Jste-li zvyklá cvičit před těhotenstvím hodně pravidelně a máte pánevní dno dost posílené, zaměřte se v těhotenství na jeho relaxaci. Měla byste umět ho povolit, aby při porodu miminko snadno prošlo.

Kdy se cvičení v těhotenství nedoporučuje:

  • něco vás bolí,
  • jste unavená,
  • vyskytne se krvácení,
  • tvrdne vám bříško,
  • lékař vám to nedoporučí,
  • je vám špatně a zvracíte,
  • cítíte, že musíte odpočívat,
  • hubnete místo přibírání.

Jaká omezení a doporučení platí pro sport v těhotenství?

  • Netrénovat až do úplného vyčerpání.
  • Zvýšená tělesná teplota nesmí ani při cvičení překročit 38 °C.
  • Nesmíte mít mžitky před očima při cvičení.
  • Tělesná námaha nesmí být podmíněna zadržováním dechu.
  • Neměla byste prochladnout nebo být v mokrém oblečení. Hrozí zánět močových cest.
  • Nevhodný je i pobyt ve vysokohorském prostředí.
  • Vynechte sporty s rizikem pádů a nárazů.

Zakázané cviky v těhotenství

Odborníci nedoporučují náročné silové a tlakové sporty a aktivity, kde hrozí pád. Na porod se tělo připravuje rozvolňováním svalů a vazů, proto byste neměla příliš namáhat klouby.

  • Není vhodná jízda na kole v nerovném terénů s mnoha otřesy a rizikem pádu.
  • Neběhejte náročné běhy na dlouhé tratě.
  • Riziková je jízda na kolečkových bruslích, skateboardu apod.
  • V těhotenství zapomeňte na lyže nebo snowboarding.
  • Míčové hry, kde by do vás mohl míč hodně bouchnout, raději také vynechte.
  • Nepotápějte se.
  • Neposilujte se závažím.
  • Vhodná není ani jízda na koni.

Pilates pro těhotné. Zkuste cvičení na celých 9 měsíců

Proč v těhotenství sportovat?

Proč v těhotenství sportovat? Zkrátka proto, že je to dobré. Budete se cítit dobře a pohodově, protože sport vyplavuje do těla hormony štěstí. Navíc je vhodnou prevencí křečových žil i nadměrného přibývání na váze. Nezapomeňte ale, že především musíte poslouchat své moudré tělo, které ví nejlépe, co potřebuje. A když zrovna potřebuje odpočinek, dopřejte mu ho.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*