×
JenProTehotne.cz

Bikram jóga v těhotenství. Je bezpečná?

Bikram jóga v těhotenství

Hot jóga a velmi podobná bikram jóga v těhotenství jsou velmi oblíbeným cvičením žen i mužů. Možná i vy takové cvičení milujete, jenže jste právě zjistila, že jste těhotná. Můžete ještě vůbec chodit nebo si musíte nechat zajít chuť až do porodu?

V některých studiích vám rovnou řeknou, že během těhotenství tam nesmíte a jinde vám dovolí cvičit jen tehdy, pokud už jste cvičila předtím. Obvykle se ale nikde nemůžete účastnit cvičení během prvního trimestru.

Co je bikram jóga?

Bikram jóga je asi hodinu a půl trvající dynamický program, kde cvičíte jógové pozice v místnosti vyhřáté na 38–42°C. Má přesně dané pořadí a počet pozic. Každá z póz připravuje systematicky navazující na pózu následující. Hot jógové studio si volí vlastní a má specifickou sestavu.

Pilates pro těhotné. Zkuste cvičení na celých 9 měsíců

Proč necvičit v prvním trimestru bikram jógu?

Rizika přehřátí vyvíjejícího se embrya a plodu jsou velmi reálná a podle mnoha lékařských odborníků je to stejné, jako horká vana, sauna či elektrické přikrývky. A přestože nebyly provedeny žádné rozsáhlé studie (hlavně proto, že nikdo nepožádá hromadu těhotných žen, aby se nechaly testovat a vystavily sebe i své děti takovému riziku).

Každopádně nebezpečí vystavování se nadměrnému teplu existuje. Zatímco pravidelné pocení vám nikterak neuškodí, různé cviky v prostředí s takovou teplotou a vlhkostí rozhodně zvyšuje vaše šance, že se teplota těla vyšplhá až příliš vysoko.

Cvičení během těhotenství je určitě skvělé, ale rozhodně to není ten nejvhodnější čas začínat s něčím novým, se cvičením, které jste předtím nikdy nedělala. Drtivá většina cvičení, kterou jste dělala předtím, je ale v pořádku. Ne tak bikram jóga v těhotenství. Vždyť i zkušené instruktorky se často přestanou svému cvičení věnovat, když zjistí, že jsou v jiném stavu.

Vysvětlit si to můžeme i následovně. Během bikram jógy si tělo reguluje svou teplotu pomocí samotného pocení. Pro těhotnou to už ale může představovat problém. Jak se tělo potí, organismus se následně má ochlazovat, k čemuž ale v horkém a vlhkém prostředí nedojde. Rizikovým bodem je i fyzický výkon ženy, kdy tělo ztrácí další tekutiny, zvyšuje svou tepovou frekvenci a snižuje objem krve. To může stresovat i samotný plod.

Vyzkoušejte různé možnosti cvičení

Milovnice bikram jógy nemusí házet flintu do žita. Většina kvalitních studií nabízí i jógu pro těhotné, kterou mohou nastávající maminky klidně cvičit. Její cviky jsou totiž vybrané tak, aby neohrozili ženu a ani její miminko. V sestavách nejsou žádné rizikové pozice (jako například svíčka, stoj na hlavě, rotace v břišní oblasti, hluboké záklony apod.). Mnohem více se zaměřují na správné dýchání a uvolnění.

Cvičení pro těhotné: jak se udržet v kondici?

Bikram jóga v těhotenství

Chcete bikram jógu v těhotenství cvičit i přes všechna možná rizika, protože se bez ní zkrátka objetí nedokážete? Pak se alespoň držte několika našich doporučení:

  • cvičte nejdříve až po ukončení prvního trimestru,
  • začněte mnohem více pít,
  • připravujte tělo na zvyšování teploty postupně,
  • necvičte až úplně na doraz,
  • vynechte rizikové pozice,
  • myslete na to, že jste těhotná.

Jenom proto, že vynecháte bikram jógu na pár měsíců, nemusíte sedět doma na gauči a nedělat nic. Vydejte se cestou prenatální jógy nebo si najděte jinou oblíbenou aktivitu. Ke klasické horké jóge vám někde dovolí se vrátit až někdy ve druhém trimestru, ale možná úplně nejlepší bude hezky počkat a vydat se na ní až po šestinedělí, podle svého zdravotního stavu a uvážení.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*