×
JenProTehotne.cz

Proč si dopřát plavání v těhotenství? Usnadníte si porod

Plavání v těhotenství

V těhotenství, zejména v posledním trimestru, si nastávající maminky připadají tak trochu neohrabaně a velké sportovní aktivity nepřipadají v úvahu. Když se ale ponoří do bazénu, rázem jsou zase lehké jako pírko. Plavání je velmi příjemnou aktivitou, která nejen, že pomůže se na chvíli uvolnit a zarelaxovat, ale zároveň je to velmi efektivní možnost, jak posílit pánevní dno a připravit se na porod.

Plavání v těhotenství osvěžuje a rozhýbe všechny důležité svaly, účinně posiluje, a přitom nenamáhá klouby nebo páteř. Napomáhá uvolnění pletence pánevního. Tím vším připravujete tělo na budoucí porod. Vodní aktivity podporují cirkulaci krve, a přitom nezatěžují kardiovaskulární systém. Nehrozí přehřátí organismu, protože se žena takřka nepotí, dochází k minimální ztrátě tekutin a minerálů.

Plavání v těhotenství působí na trávení

Pohyb ve vodě pozitivně ovlivňuje vaše trávení, protože pomáhá „rozpohybovat“ střeva a tím snížit riziko vzniku zácpy. Pokud nemáte rizikové těhotenství a vše je v pořádku, začněte plavat a klidně až do porodu.

Sporty pro těhotné. Které jsou ideální a které raději vynechat?

Hopsání a potápění

Protože voda v bazénu nadlehčuje, nenamáháte klouby, můžete skákat a neohrožujete miminko. Aniž byste to pocítila, čeká vás ve vodě mnohem intenzivnější zátěž. Hopsání, kmitání koleny, mávání rukama, bublání do vody a potápění se. Všechno toto můžete dělat a zároveň zvyšovat vitální kapacitu plic. Všechno se při porodu hodí.

Vyhněte se veřejnému bazénu

V těhotenství, zejména ke konci, není úplně vhodné navštěvovat veřejné bazény. Vydejte se raději tam, kde je voda vhodná i pro těhotné ženy. Pozor si dejte i na prochladnutí. V bazénech, kde je voda upravena pro plavání těhotných nebo dětí, se musí dodržovat bezpečnostní hygienické normy, kvalita vody se pravidelně kontroluje, a tudíž je bezpečná. Samozřejmě se můžete koupat i jinde, ale už existuje větší riziko, že dojde k nepříjemné infekci.

Ve veřejném bazénů, v aquaparku nebo jinde, kde se koupe příliš mnoho lidí, je také větší riziko, že na vás někdo skočí, kopne vás nebo jinak ublíží.

Má se těhotná vzdát adrenalinových sportů? Které jsou rizikové?

Nepřehánějte to

V těhotenství rozhodně nepotřebujete být ve vrcholné formě a zbytečně se přepínat. Naslouchejte svému tělu a cvičte tak, aby vám to bylo příjemné. Zejména pokud jste předtím nebyla na pravidelný pohyb zvyklá. Nesnažte se nic dohánět. Vše pěkně postupně. Těhotným by se neměla zvýšit tepová frekvence nad sto padesát tepů za minutu. Nemají extrémně natahovat a zvedat ruce na hladinu nebo dělat ostré rotační pohyby. Voda by také neměla být teplejší než 37 °C.

Určitě ale nechoďte plavat samostatně. Během těhotenství vznikají mnohem častěji křeče z nedostatku hořčíku, a pokud byste byla někde sama, mohlo by to mít velmi nehezké důsledky. Dobrým řešením není ani doprovod kamarádky. Vybírejte si raději kurz pro těhotné, kde je odborné vedení a člověk školený na první pomoc. Na společné hodině s dalšími těhotnými se nemusíte bát, že se utopíte a ani se nemusíte neustále vyhýbat někomu, kdo by vás mohl nechtěně zranit.

Plavání vám lékař nedoporučí v případě, kdy často pociťujete tvrdnutí bříška, máte zkrácené děložní hrdlo nebo dochází k otevírání porodních cest. Stejně na bazén zapomeňte v případě výtoku se svěděním a pálením, špinění nebo dokonce lehkým krvácením.

Rovnováha v těhotenství aneb proč jsme tak nemotorné?

Dbejte na intimní hygienu

V těhotenství dbejte zvýšené intimní hygieny. U bazénu si raději sedejte na ručník, pečlivě se vždy osprchujte čistou vodou a nechoďte v mokrých plavkách. Existují také speciální tampony, které jsou napuštěny čistým vazelínovým olejem, odolávají vodě a zabraňují jejímu pronikání do pochvy. U vody to vždy hodně klouže, proto buďte zvlášť opatrná na pády na vodě. Noste protiskluzové pantofle.

Plavání je skvělá fyzická aktivita. Pokud vám v tom nebrání nějaký zdravotní problém, rozhodně se jí nevyhýbejte. Pomůže vám udržet se fit v těhotenství a připravit své tělo na porod.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*