×
JenProTěhotné.cz

Zácpa v těhotenství. Jak jí předcházet a co ji způsobuje?

zácpa v těhotenství
Zácpa v těhotenství vás může pořádně potrápit

Mnoho těhotných žen se potýká s problémy, které souvisejí se zácpou. Proč je zácpa tak nežádoucí? Jaké problémy se s ní pojí? A hlavně, jak jí úspěšně předcházet? Zácpa v těhotenství je téma, které si rozhodně zaslouží vaši pozornost.

Zácpa v těhotenství

Hlavní příčinou zácpy v těhotenství je zvýšená hladina hormonu progesteron. Ten zpomaluje pohyb střev neboli střevní peristaltiku. Společně s tím, jak miminko v břiše roste, tlačí navíc zvětšující se děloha na oblast konečníku. Další příčinou zácpy v těhotenství je samozřejmě složení stravy. Nízký obsah vlákniny ve stravě a nedostatečný příjem tekutin patří mezi nečastější problémy. Nesmíme zapomenout ani doplněk stravy, který těhotné užívají, totiž železo. Ačkoli je pro těhotnou ženu a plod velice prospěšné, má často za následek problémy spojené s vyprazdňováním.

Co je to zácpa v těhotenství?

Nejste si jistá, zda trpíte zácpou? Vězte, že pokud si dojdete na velkou stranu alespoň ob den, jedná se o normální stav. V ideálním případě byste si měla na záchod dojít alespoň každý den. Je ovšem potřeba brát také v potaz, kolik toho sníte. Pokud jíte opravdu málo, je samozřejmě možné, že budete na záchod chodit méně často a bude vše v pořádku. Důležitá je totiž kromě frekvence také kvalita stolice. Ideálně by měla být měkčí, ale zase ne příliš. Každopádně pokud je stolice tvrdá (příp. bobkovitá) a tmavá a musíte hodně tlačit, jedná se o zácpu, i když chodíte na toaletu denně.

Čtěte také: Přibírání na váze v těhotenství. Kolik kilogramů navíc je zdravé?

Zácpa v těhotenství – rizika

Zácpa může způsobit celou řadu nepříjemných potíží a komplikací, které snižují komfort každé ženy, nejen těhotné. V prvé řadě je zácpa v těhotenství nebezpečná proto, že může přispět k rozvoji nebo zhoršení hemeroidů. Ty jsou v těhotenství poměrně častým jevem. Někdy může dojít až ke krvácení při tlačení na stolici. Pokud máte problémy s žilním systémem nebo s hemeroidy, určitě byste to měla řešit s odborníkem. Vhodné je během těhotenství užívat např. detralex nebo jiné léky, které posílí žilní stěnu, aby se mj. předcházelo právě hemeroidů.

Tuhnutí břicha

Těhotné, které trpí zácpou, si často stěžují na tuhnutí břicha či podbřišku. Mnohdy pocity tlaku a bolestí chybně vyhodnotí jako příznaky předčasného porodu či potratu. Po vyprázdnění potíže často rychle ustoupí. Kromě tuhnutí břicha se zácpou souvisí také plynatost či zhoršená pleť. Pokud totiž střeva nefungují tak, jak mají, nefunguje ani metabolismus správně. Navíc se do těla z plných střev vypouštějí toxické látky. Normálně by měla potrava tělem projít za den. Pokud ale trpíte zácpou, zpracovaná potrava se v těle zdržuje dlouho a doslova ve vás zbytky jídla tlí.

Čtěte také: Škodlivé látky v kosmetice. Na co si dát v těhotenství největší pozor?

Zácpa v těhotenství – jak si pomoci?

Tím nejdůležitějším ze všeho je dostatečný příjem tekutin! Těhotná by měla vypít alespoň 2,5 – 3 litry tekutin denně. Některé minerální vody mají projímavý účinek. Nechte si doporučit vhodnou minerálku např. v lékárně. Kromě vody můžete pít také ovocné šťávy, džusy, zejména džus ze sušených švestek nebo meruňkový džus. Někomu pomůže vypít sklenici teplé vody hned po ránu.

Vláknina

Ideální je konzumace 25-30 gramů vlákniny denně. Pokud vám vláknina nechutná v rozpustné formě, kupte si ji v kapslích, které se rozpustí a nabobtnají ve střevech. Důležité je konzumovat tyto potravinové doplňky (např. benefibra, psyllium) pravidelně, dle návodu a dodržovat dostatečný pitný režim. Kromě vlákniny v podobě doplňků stravy je nejdůležitějším zdrojem pochopitelně správně zvolená strava, bohatá na ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo.

Vhodné potraviny

Vysoké množství vlákniny naleznete např. v ovesných vločkách, švestkovém kompotu, hrachu, banánech, datlích, fíkách, sušeném ovoci a listové zelenině (například špenát). Brambory jsou lepší pečené ve slupce. Na zácpu jsou výborná jablka, pomeranče, okurky, ale i mastnější potraviny. Konzumujte dostatek mléčných výrobků v plnotučné verzi (kefíry, jogurty, actimel atd.). Používejte více olivového oleje do salátů i na vaření a nebojte se ani másla.

Probiotika

Pro správnou funkci střev je vhodné užívat také probiotika.

Pohyb

Kromě správně zvoleného složení stravy a dostatku tekutin je velmi důležitý také pravidelný pohyb. Stačí každý den alespoň půlhodinová procházka, která rozproudí krev a také rozpohybuje střeva. Můžete zkusit těhotenskou jogu nebo plavání.

Čtěte také: Koupání během těhotenství. Je bezpečná vana či bazén a jak se chránit?

Projímadla

Pokud vám nic z výše uvedeného nezabírá, nezbývá než šáhnout po projímadlech. Vyzkoušejte např. duphalac – laktulóza. Jedná se o poměrně šetrný výrobek, který může být v graviditě bezpečně používán. Projímadlům se silným projímavým účinkem se raději snažíme vyhnout pokud jejich užití není nezbytně nutné. V lékárně si můžete také zakoupit glycerinové čípky nebo jednorázový klystýr (yalgel). Vše ale vždy konzultujte se svým gynekologem.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*