×
JenProTehotne.cz

Přibírání na váze v těhotenství. Kolik kilogramů navíc je zdravé?

přibírání na váze v těhotenství
Kolik byste měla během těhotenství přibrat?

Jaké přibírání na váze během těhotenství je možné považovat za normální? Je bezpečné se v jídle omezovat? Kolik kilogramů byste měla v ideálním případě přibrat? A za jak dlouho budete zpátky na své původní váze? Vše potřebné o přibírání na váze v těhotenství se dozvíte zde.

Každé těhotenství je jiné

Nejčastěji maminky během těhotenství přiberou okolo 18 kilogramů. Záleží samozřejmě na mnoha okolnostech – zejména na stravovacích návycích, věku nastávající maminky, genetických predispozicích, fyzické kondici, psychické pohodě, sociálním prostředí atd. Rozdíly mezi jednotlivými ženami jsou velké. Uvidíte to sama, až budete čekat docházet od 36. týdne těhotenství do porodnice. Dokonce i v rámci jednotlivých těhotenství jedna žena může přibrat na váze různě. Takže zatímco jste při prvním těhotenství přibrala 25 kg, neznamená to, že během druhého byste nemohla přibrat jen 7 kg.

Čtěte také: Škodlivé látky v kosmetice. Na co si dát v těhotenství největší pozor?

Přibírání na váze v těhotenství – co je zdravé?

Lékaři obecně doporučují, že by ženy, které mají průměrnou váhu a jejichž těhotenství je bez komplikací, měly přibrat kolem 10 až 16 kg, minimálně pak 7 kg. Zhruba 3 až 4 kg z této hmotnosti váží miminko, zbytek pak placenta a plodový obal, zvýšené množství krve, tuk a prsní tkáně.

Přibírání na váze má být rovnoměrné

Nejde jen o to, kolik přibrat, ale také to, zda přibíráte rovnoměrně. Pomalý a rovnoměrný přírůstek na váze zajišťuje lepší adaptaci těla na rostoucí velikost (např. kůže v oblasti břicha nebude tolik náchylná ke striím) a také nepřetržité zásobování dítěte živinami.

První trimestr

Na začátku těhotenství většina maminek obvykle moc nepřibere, zejména díky těhotenským nevolnostem.

Druhý trimestr

Během druhého trimestru už většina trávicích obtíží ustává a ženy začínají mít naopak nejrůznější těhotenské chutě. Ať už se necháte zlákat jakoukoli chutí, myslete vždy na vyvážený a zdravý jídelníček. Nepřehánějte to s konzumací těžkých a sladkých jídel, uzenin, slaných a ostrých potravin. Během druhého trimestru je obvyklé přibírat 0,5 až 1 kg týdně.

Třetí trimestr

Většina maminek přibere nejvíce během třetího trimestru, nejčastěji okolo 7 kg. Váha se může v tomto období zastavit, ale nemusí.

Pozor na extrémy!

Lékaři v žádném případě nedoporučují, aby ženy držely během těhotenství nějaké drastické diety ze strachu před přibývajícími kily. Na druhou stranu byste to ovšem s konzumací potravin („ve jménu miminka“) neměla přehánět. Podvýživa i obezita ohrožují zdraví ženy, protože se spolupodílejí na problémovém těhotenství nebo komplikovaném porodu (císařský řez či předčasný porod).

Obezita a těhotenství

Obézní ženy jsou mnohem častěji ohroženy těhotenskou cukrovkou či preeklampsií a vysokým krevním tlakem. Před početím by BMI (index tělesné hmotnosti) mělo být v rozmezí 20 až 24,9. Nad 25 jde o nadváhu, nad 30 již o obezitu. Ideální tedy je upravit svou váhu ještě před otěhotněním.

Příliš hubené ženy a těhotenství

Podvyživené ženy mívají potíž udržet těhotenství. Mnohem častěji se potýkají v potraty, zejména během prvního trimestru. Jejich miminko může navíc trpět nedostatkem živin. Podváhu představuje BMI pod 16 bodů. Příliš hubené ženy mívají navíc problémy s nízkým krevním tlakem.

Čtěte také: Nízký krevní tlak v těhotenství. Proč si nelehat na záda a jak si rychle pomoci?

Hodnota BMI

BMI = vaše váha v kilogramech vydělená vaší výškou v metrech na druhou (BMI = váha v kg / výška v metrech²). Pokud například měříte 1,72 m a vážíte-li 65 kg (65: (1,72 x 1,72)), představuje vaše BMI hodnotu 21,95, tedy normální váhu (BMI 18,5 až 25).

Přibírání na váze v těhotenství – důvody

Největší podíl „viny“ za přibírání na váze v těhotenství mají hormony a celkově zpomalený metabolismus. Tělo se snaží ukládat živiny v maximální míře, aby mělo miminko k dispozici co největší zásoby. Tělo ženy během těhotenství navíc často zadržuje více vody. V neposlední řadě samotné miminko i s obaly a plodovou vodou váží okolo 7 kg. Dalším důvodem většího přibírání na váze jsou samozřejmě těhotenské chutě a ke konci těhotenství také snížená mobilita (díky velkému bříšku se vám nechce nic dělat).

Pozor na vitamíny

V neposlední řadě může za výraznějším přibíráním na váze stát zvýšený příjem vitamínů skupiny B, které se nacházejí v koncentrovaném množství ve vitamínech určených pro těhotné. B-komplex je sice pro správný vývoj plodu velice důležitý, ale pokud ho má tělo moc, projevuje se to právě zvýšeným přibíráním na váze. Lékaři doporučují konzumovat speciální těhotenské multivitaminy jednou za tři dny. Nejde jen o vaši váhu – zvýšený příjem vitamínů B stojí za čím dál tím častějším rozením hypertrofických novorozenců (nad 4000 gramů porodní váhy), což může mj. komplikovat porod.

Čtěte také: Jak přizpůsobit pitný režim v těhotenství i po něm

Za jak dlouho nabraná kila shodíte?

Podobně jako přibírání na váze v těhotenství, je také hubnutí individuální. Většina žen se dostane zpátky na svou předporodní váhu postupně během 1 až 1,5 roku. Stejně jako s přibíráním na váze byste měla dbát na stejně kontinuální způsob hubnutí. Během drastických diet by se totiž do mateřského mléka mohly vyloučit toxické látky, které jsou uloženy v tukové vrstvě.

Další těhotenství

Nejoptimálnější je, abyste se dostala zpátky na svou před-těhotenskou váhu (pokud byla normální) ještě před tím, než znovu otěhotníte.

To nejdůležitější na konec

Buďte hlavně v pohodě a snažte se kvůli přibývajícím kilogramům nestresovat. Snažte se jíst normálně a vyváženě, pravidelně choďte na procházky a užívejte si těhotenství, jak to jen půjde. Uvidíte, že krásné a zdravé miminko vám za těch pár kilogramů navíc a několik strií určitě bude stát a pro partnera budete jako maminka ještě přitažlivější.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*