×
JenProTehotne.cz

5 tipů, jak snížit riziko vývojových vad u dítěte, které čekáte

Jak snížit riziko vývojových vad

Vývojové vady byly, jsou a nejspíš vždy budou a úplně všem zabránit bohužel nelze. Co ale každý udělat může, je zvýšit své šance na zdravé dítě určitými kroky. Změňte svůj životní styl, přijměte zdravé návyky před těhotenstvím i během něj. A když už nich zůstanete, tím lépe.

Pečujte o sebe, dělejte to, co je pro vás nejlepší a samozřejmě i nejlepší pro vaše dítě.

1. Kyselina listová

Kyselina listová (folát) a její důležitost pro vývoj miminka se zmiňuje neustále, ale přesto se najde hodně maminek, které si myslí, že je naprosto zbytečné ji brát. Samozřejmě, není to nutnost a nejspíš bude vše v pořádku i bez ní, ale proč zdraví dítěte ještě nepodpořit, když to není tak složité? Folát pomáhá předcházet některým závažným vrozeným vadám mozku a páteře. Vyvíjejí se velmi brzy, hned na počátku těhotenství. Proto je lepší jíst potraviny bohaté na kyselinu listovou už před otěhotněním. Pokud jste si jistá, že ve stravě dostatečné množství nezkonzumujete, vyberte si kvalitní doplňky stravy.

Těhotenství po čtyřicítce. Znáte všechna rizika?

2. Neberte žádné léky bez konzultace s lékařem

Mnoho žen musí brát různé léky a často trvale. Pokud se chystáte otěhotnět, poraďte se o svých současných lécích s lékařem, ke kterému docházíte. Je důležité zhodnotit, zda se vůbec dají brát v těhotenství, aniž by to nějak ohrozilo miminko. Když vytvoříte léčebný plán s odborníkem, může to pomoci zajistit, aby se dítě vyvíjelo bez ohrožení a zároveň jste nebyla v nebezpečí i vy.

3. Myslete na svůj očkovací kalendář

V poslední době se hodně mluví o riziku skrývající se v černém kašli, chřipce nebo spalničkách. Pokud nepatříte mezi ty, kdo očkování nedůvěřují, myslete i na možnost vakcinace proti těmto nemocem. Všechny totiž mohou být v těhotenství velmi riziko, a i když jste v dětství nějaké očkování jistě prodělala, teď už možná žádné protilátky nemáte. Na druhou stranu ty ženy, které se očkovat nechat nechtějí, by si měly dávat pozor na místa, kde se soustředí hodně lidí a jakékoliv příznaky nepodceňovat.

Pravděpodobnost narození postiženého dítěte. Co dokáží odhalit testy?

4. Zdravá váha ovlivní víc, než si myslíte

Obezita je nebezpečná vždy a pro všechny. V souvislosti s těhotenstvím zvyšuje riziko několika závažných vrozených vad a dalších komplikací. Pokud trpíte nadváhou nebo už dokonce obezitou, nejdříve se snažte zhubnout, a pak se začněte snažit o dítě. Zaměřte se na svůj životní styl, který zahrnuje zdravé stravování a pravidelný pohyb.

Váha v těhotenství. Kolik je zdravé přibrat?

5. Vyhýbejte se škodlivostem

  • Alkohol: během těhotenství nebo při kojení se nedá říct, že existuje nějaká bezpečné množství alkoholu. Každopádně jeho větší konzumace může způsobit problémy vyvíjejícímu se dítěti, takže je lepší si nějakou tu skleničku odpustit, když jste těhotná.
  • Tabák: kouření způsobuje rakovinu, srdeční choroby a další závažná zdravotní onemocnění. Když ale kouříte v těhotenství, můžete jej ohrozit, a dokonce se mu přičítají i určité vrozené vady. Přestat kouřit vám pomůže cítit se lépe a poskytnout zdravější prostředí vašemu dítěti.
  • Návykové látky: mimo alkoholu a cigaret ohrožují vaše dítě a samozřejmě i vás některé léky a samozřejmě ostatní návykové látky. Jestliže máte s něčím takovým potíže, musíte se nejdříve poprat s těmito problémy a teprve pak se snažit o dítě.

Výše vyjmenované body jsou důležité jako snížení rizika vzniku vývojových vad, ale zároveň nic nezkazíte ani tím, když se jimi budete řídit, i když těhotná vůbec nejste nebo jste už porodila.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*