×
JenProTěhotné.cz

15 tipů pro zdravé těhotenství. Jak neudělat žádnou chybu?

Zdravé těhotenství

Těhotenství se ne bez důvodu označuje jako jiný stav. Vaše tělo toho musí hodně zvládnout, aby na konci mohlo přijít na svět zdravé dítě. Právě proto by se každá nastávající maminka měla starat o své zdraví. Inspirujte se našimi tipy týkající se bezpečnosti, aktivity a výživy.

Pokud jste těhotná nebo o dítěti přemýšlíte, pravděpodobně znáte některé základní rady týkající se těhotenství a péči o sebe: nekuřte, nepijte alkohol, odpočívejte. My pro vás máme dalších 15 tipů, které vám mohou prospět s ohledem na bezpečný a zdravý vývoj miminka.

1. Zůstaňte aktivní

Zůstat aktivní je důležité pro vaše celkové zdraví. Fyzická aktivita umí snížit stres, udrží hmotnost v normě, zlepšuje krevní oběh, náladu a působí pozitivně na spánek. Choďte přímo na těhotenská cvičení nebo se vydejte každý na 15-20 minut na procházku.

Pilates, jóga, plavání – to jsou také skvělé aktivity pro většinu těhotných žen. Pokud nemáte žádná zdravotní omezení, rozhodně se pohybu nevzdávejte.

Sporty pro těhotné. Které jsou ideální a které raději vynechat?

2. Napište porodní plán

Chcete mít u porodu dulu? Souhlasíte s epidurálem? Napište si všechna svá přání a představy na papír a dejte svůj porodní plán k dispozici i těm, kdo s vámi budou u porodu, ať v případě nutnosti vědí, co si přejete a co ne. Zvažte přitom několik věcí.

  • Kdo všechno bude u porodu přítomen?
  • Jakým zásahům a postupům se rozhodně chcete vyhnout?
  • Jaké dáváte přednost pozici při porodu?
  • Jaké oblečení chcete nosit?
  • Toužíte si pouštět při porodu svou hudbu?
  • Pokud chcete nějaké léky tlumící bolesti, jaké?
  • Co dělat, když se objeví komplikace?

3. Vzdělávejte se

Možná už rodíte poněkolikáté, ale to neznamená, že se nic nového už nemůžete dozvědět. Klidně si zajděte na nějaký předporodní kurz. Nejen že se hodně dozvíte a zopakujete si vše o porodu, ale můžete klást konkrétní otázky a vyjádřit své obavy. Pokud rodíte v nové porodnici, jděte se do ní podívat, ať se seznámíte se zařízeném, atmosférou i personálem.

4. Cvičte Kegelovy cviky

Kegelovy cviky posilují svaly pánevního dna, které podporují váš močový měchýř, střeva a dělohu. Drží je tam, kde mají být. Když je toto jednoduché cvičení prováděno správně, usnadní vám porod a mohou zabránit problémům do budoucna (např. s inkontinencí). Navíc můžete trénovat kdykoliv a kdekoliv. Zatímco jedete v autě, sedíte za stolem nebo čekáte frontu u pokladny.

Jak to dělat správně?

  • Stahujte svaly k sobě tak, jako byste chtěli zastavit tok moči.
  • Vydržte tři sekundy a poté povolte zase na tři sekundy.
  • Opakujte 10x za sebou.

5. Odstraňte toxiny z těla

Vzhledem k jejich vazbě na vznik vrozených vad, potratů a dalších problémů, byste se měli během těhotenství vyhnout tabáku, alkoholu a ostatním drogám. Příliš bezpečná nejsou ani rozpouštědla – ředidla barev a odstraňovače laků na nehty. Kouření snižuje tok kyslíku k vašemu dítěti, což může způsobit předčasný porod a další komplikace.

6. Uklízejte s rozumem

Dokonce i každodenní úkoly, jako je praní, mytí koupelny, vytírání podlahy nebo úklid po domácích mazlíčcích, mohou být riskantní pro těhotnou ženu. Vystavení toxickým chemikáliím, zvedání těžkých předmětů nebo kontakt s bakteriemi může poškodit vás i vaše dítě.

Čemu se raději vyhněte?

  • Zvedání těžkých předmětů.
  • Lezení na stoly, žebříky a kamkoliv jinam do výšek.
  • Používání nebezpečných chemikálií.
  • Dlouhé stání tam, kde je horko (např. u horkých kamen).
  • Čištění kočičího záchodu, kde existuje poměrně velké riziko nákazy toxoplazmózou.

Používejte raději rukavice a pro manipulaci se syrovým masem nezapomeňte na pečlivé mytí rukou.

Toxoplazmóza v těhotenství. Jak se před ní chránit?

7. Zkontrolujte své léky

Než si vezmete jakýkoli volně prodejný lék, doplněk stravy nebo i nějaký přírodní a bylinný přípravek, raději se dobře poraďte s lékařem nebo s výrobcem. Rozhodně se vyhýbejte lékům jako je ibuprofen nebo ibalgin, které zvyšují riziko potratu.

8. Kupte si nové boty

V těhotenství je ideální čas pro nákup nových bot. Jak roste vaše váha, mohou růst i vaše chodidla, nebo se vám to tak alespoň zdá. Často otékají a zvýšený tlak může časem způsobit zploštění nohou a bolestivost. Proto si kupte pohodlné, neomezující a dostatečně široké boty. Nezapomeňte také několikrát denně mít nohy položené ve zvýšené poloze, abyste předešly únavě a otoku nohou nebo kotníků.

9. Do sauny raději nechoďte

Těhotenství je rozhodně čas na hýčkání, ale to neznamená, že nemusíte být opatrné. Vyhněte se saunám, kde hrozí riziko přehřátí. Na začátku těhotenství není vhodná ani horká vana. Také některé éterické oleje dokážou způsobit kontrakce dělohy, což je velký problém hlavně v prvním a druhém trimestru. Proto se vždy ujistěte, že ty, co používáte, jsou naprosto bezpečné.

10. Dodržujte pitný režim

Během těhotenství putuje vaší krví k dítěti kyslík a základní živiny přes placentu. Také odvádí odpad a oxid uhličitý pryč. To znamená, že se váš krevní objem zvyšuje až o 50 %, aby tohle všechno zvládl. Podpořte své tělo a nové změny pravidelným pitím. Větší přísun tekutin také může pomoci předcházet zácpě, hemeroidům, únavě, bolestem hlavy, otokům a dalším nepříjemným těhotenským problémům. Vhodné je vypít tak 8-10 sklenic vody či jiné neslazené tekutiny denně.

11. Jezte potraviny bohaté na kyselinu listovou

Kromě většího přísunu tekutin byste měly jíst pět či šest dobře vyvážených jídel denně. Vybírejte dostatek potravin obsahujících foláty (kyselinu listovou). Mezi ně patří chřest, čočka, pšeničné klíčky, pomeranče. Kyselina listová je velmi důležitá pro správný vývoj neurální trubice dítěte (pokrývá míchu) a je nezbytná pro vytváření nových červených krvinek.

Kyselina listová v těhotenství. Samotná strava nikdy nestačí!

12. Jezte ryby

Ve studii, která zkoumala přes 12 000 dětí, bylo zjištěno, že mladí lidé, jejich maminky jedly více ryb během těhotenství, měli vyšší IQ a lepší motorické a komunikační schopnosti než ženy, které ryby nejedly. Vědci tvrdí, že je to proto, že ryby obsahují velké množství omega 3 kyselin, což je živina nezbytná pro vývoj mozku. Pozor ovšem na některé ryby, které mohou obsahovat rtuť. Držte se konzervovaného tuňáka, krevet, lososa, pollacku či sumce. Jíst můžete i sladkovodní ryby. Vyvarujte se mečouna, žraloka, makrely.

13. Myjte si častěji ruce

Častější mytí rukou vás ochrání před infekcemi, jako je streptokok skupiny B, pátá nemoc, cytomegalovirus nebo plané neštovice, které mohou způsobit vrozené vady a další vážné komplikace pro miminko. Existují dezinfekční prostředky, které můžete použít kdekoliv a kdykoliv a nosit je pokaždé s sebou v kabelce.

14. Vyslyšte občas své chutě

Proč ženy v těhotenství mají najednou rozdílné chutě vlastně nikdo pořádně neví. Někteří odborníci jsou přesvědčeni, že to může být způsob, jakým příroda zajišťuje živiny, které by jinak budoucí mamince mohly chybět. Jiní říkají, že jsou to hlavně emocionální projevy. Bez ohledu na důvody, pokud se celkově stravujete zdravě, občasný prohřešek vám rozhodně neuškodí. Jen dávejte pozor na porce. Rozhodně nemusíte snít celý kyblík zmrzliny najednou. Některým potravinám se ale raději vyhýbejte i tak: nepasterizované sýry a mléko, syrové a nedostatečně uvařené maso či vejce, některé sýry a čaje z bylin, které v těhotenství nejsou vhodné.

15. Kdy zavolat lékaře

Těhotenství je občas matoucí, zvláště ve chvíli, kdy čekáte své první dítě. Jak poznat, co je normální a co ne. Raději se obraťte na lékaře ve chvíli, kdy máte některé z těchto příznaků:

  • bolest jakéhokoli druhu,
  • silné křeče,
  • kontrakce po méně než 10 minutách,
  • závratě a mdloby,
  • dýchavičnost,
  • bušení srdce,
  • neustálá nevolnost a zvracení,
  • velké potíže při chůzi a otoky,
  • krvácení nebo odtok plodové vody.

A nezapomeňte. V těhotenství se máte právo rozmazlovat, odpočívat do sytosti a užívat si každou vteřinu, po kterou trvá.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*