×
JenProTehotne.cz

Kurkuma v těhotenství. Může vám uškodit?

Kurkuma v těhotenství

Také milujete žluté koření zvané kurkuma? Proč ne. Má mnoho výhod a v pokrmech chutná lahodně. V těhotenství by ale příliš vysoké dávky mohly poškodit i vaše miminko. Zjistěte více o tom, zda je kurkuma v těhotenství bezpečná nebo ne?

Na celém světě lidé posilují chuť svých jídel nejrůznějšími bylinkami a kořením a jedním z nich je i kurkuma. Tato žlutá látka bohatá na antioxidanty se běžně používá v indické kuchyni a má celou řadu vědecky prokázaných pozitivních účinků. Ukázalo se, že pomáhá bojovat s bolestí kloubů, zažívacími potížemi, únavou, vysokým cholesterolem, bolestmi hlavy, nachlazením, rakovinou, cukrovkou, depresí apod. Lidé si tímto zázrakem koření své jídlo, ale dají se užívat i kapsle či jiné doplňky stravy.

Těhotné ženy mohou být v pokušení, zařadit kurkumu do stravy, aby se zbavily zánětu, bolavých svalů a kloubů. Ukazuje se však, že kurkumin – aktivní složka kurkumy, která tvoří asi 3 % hmotnosti – může ve velkých dávkách způsobit určité problémy. Jak to opravdu je?

Výhody kurkumy v těhotenství

Bylo prokázáno, že u těhotných žen zmírňuje kurkumin otoky, záněty a dokáže zmírnit bolesti kloubů a bolesti zad. Uklidňuje a podporuje trávicí trakt a dokáže zabránit zácpě. Také podporuje zdravý imunitní systém, který pak v těhotenství účinně bojuje proti nachlazení nebo alergiím. A co ví, kurkuma vyrovnává hladinu cukru v krvi a pomáhá odvrátit depresi, která se u těhotných žen vlivem hormonů někdy objevuje.

Nevýhody kurkumy během těhotenství

Kurkumin by mohl, podle některých odborníků, napodobovat hormonální estrogen v těle a v důsledku toho podporovat menstruační cyklus nebo stimulovat kontrakce dělohy a zvýšit riziko předčasného porodu a potratu. Aby k tomu však došlo, musela by žena přijímat vysoké dávky kurkumy. Je také možný být na ní alergická, stejně jako na jahody, lepek nebo jakékoli jiné jídlo. Pokud se vám po jejím užívání objeví nějaké varovné příznaky (vyrážka, bolest hlavy), berte to jako znamení svého těla, že vám kurkuma v těhotenství nedělá dobře.

Je kurkuma v těhotenství nebezpečná?

Neexistují žádné klinické studie týkající se bezpečnosti kurkumy nebo kurkuminu pro těhotné ženy. Kvůli nedostatku důkazů a také kvůli možným vedlejším účinkům u těhotných žen, je určitě dobré dbát určité opatrnosti při její konzumaci. S velkou pravděpodobností vám nikterak neuškodí, pokud ji budete konzumovat v běžném množství, a ne v obrovských dávkách. Když si přidáte lžičku do jídla při vaření nebo posypete hotové jídlo, je to v pořádku. Obsah kurkuminu v sušené nebo práškové kurkumě není příliš vysoký.

Naopak v potravinových doplňcích a různých tabletách už je jeho množství mnohem vyšší a může být i nebezpečná. To zvyšuje riziko těhotenských komplikací, proto s nimi buďte opatrní.

Říct to můžeme jednoduše. Vynechejte tablety a potravinové doplňky s kurkumou, ale vybírejte si organické a čerstvé koření nebo sušený prášek. Můžete se ale rozhodnout postupovat úplně opatrně a na devět měsíců se kurkumě raději vyhněte. Koneckonců, z doplňků stravy nelze získat nic, co nemůžete získat ze zdravé a vyvážené stravy.

Co nejíst v těhotenství? Rizikem je hlavně syrové maso a nepasterizované mléko

Jak užívat kurkumu během těhotenství?

Pokud se rozhodnete, že se bez kurkumy neobjedete, přidávejte ji k jídlu nebo i do pití. Vařte s čerstvým kořenem, nebo vyberte sušenou a práškovou formu. Použijte ji místo kari, nasypte do vajec, zeleniny a salátů. Skvělý je i koktejl s ovocem a avokádem.

Dalším oblíbeným způsobem užití kurkumy je sklenice „zlatého mléka_, které pomáhá ke zklidnění před spaním a působí pozitivně na trávicí potíže. Je přitom snadné nápoj vyrobit. Zahřejte ideálně kokosové mléko (může být i jiné), přidejte trochu zázvoru, skořice, kardamomu, špetku kurkumy a trošku černého pepře. Oslaďte podle potřeby a pijte po malých doušcích.

Během těhotenství jezte hlavně zdravě a vyváženě. Pokud si nejste jistá, poraďte se s nějakým odborníkem nebo dané jídlo raději vyřaďte ze svého jídelníčku na nějaký čas úplně. Vždy je lepší jíst zdravou stravu než špatnou stravu doplněnou o doplňky.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*