×
JenProTěhotné.cz

Jak správně spát v těhotenství

Jak správně spát v těhotenství

V těhotenství je dobrý spánek nesmírně důležitý. Jeho potřeba se s přibývajícími měsíci zvyšuje a každá těhotná žena by si měla dopřát alespoň 8 hodin spánku denně. V posledních měsících už to ale nebývá tak jednoduché, protože velké břicho často překáží, ženám se zdají různé nepříjemné sny, miminko se zrovna rozhodne, že v noci bude řádit, apod. Často se objevují i nespavost v těhotenství. Jak správně spát v těhotenství?

Přivolejte si dokonalý spánek

V prvních dvou trimestrech obvykle velké potíže se spánkem nebývají. V prvním trimestru je jeho potřeba často větší, protože ženino tělo se přizpůsobuje změnám, působí na něj hormony a musí se vyrovnat se svým „jiným stavem“. Nejlepší období začíná ve druhém trimestru (tedy v případě, že je průběh těhotenství bez komplikací). Žena mívá hodně energie, je natěšená, těhotenství ji ještě nikterak neomezuje a dobře spí.

Asi nejnáročnější období je v posledním trimestru. Špatně se hledá pozice pro pohodlný spánek, objevují se křeče, budí ji pohyby děťátka. Pokud máte spánku opravdu velký nedostatek, může vám lékař předepsat slabé prášky na spaní. Pomáhají také bylinné čaje, např. kozlík lékařský, meduňka lékařská a máta peprná. Úlevu přinášejí i éterické oleje nebo masáž, kterou ovšem musí provádět někdo, kdo umí masírovat i těhotné.

Čtěte také: Co dělat proti nespavosti? Vyzkoušejte jídla navozující spánek

Jak odstranit potíže se spánkem v těhotenství

  • Pohyby – na konci těhotenství je dítě už veliké a jeho pohyby mohou být hodně intenzivní. Proti tomu není žádný lék. Ale nebojte se, to že vaše miminko se rozhodlo spát v noci a ne přes den už v děloze vůbec nemusí znamenat, že takto bude pokračovat i po narození.
  • Křeče – jestliže vás budí křeče v nohou, masírujte si bolavý sval a propínejte špičku a patu střídavě. Vhodné je i užívání vitamínu skupiny B a hořčíku (ten neužívejte v posledních týdnech před porodem).
  • Kojící polštář – kojící polštář si zamilovaly mnohé maminky ještě před porodem. Budete velmi mile překvapena, jak vám bude pohodlný při spánku. Dokáže vám vhodně podepřít břicho a vy bude v těhotenství spát skutečně, jak to miminko. Mimo kojícího polštáře existuje také speciální polštář pro těhotné. Bývá větší a lépe přizpůsobený pro dospělou těhotnou ženu. Jeho pořízením určitě chybu neuděláte.
  • Spánková hygiena – aby se vám dobře spalo, odstraňte z ložnice všechny rušivé elementy (tablety, televize, mobily, atd.). Udržujte ložnici temnou, vyvětranou a chladnější. Kvalita spánku se zlepšuje i pohybem, proto si dopřávejte dostatek procházek a pohybu. Snažte se nechodit spát příliš dlouho. Jestliže spánek stále nepřichází, zkuste se začíst do nějaké příjemné a uklidňující knihy, která vás jemně ukolébá ke spánku (tedy žádné horory a tragédie).

Jak správně spát v těhotenství?

Mnoho maminek má obavy, že se ve spánku špatně přetočí a ublíží svému dítěti. Často se sami sebe ptají, jak mají v těhotenství ležet. Je to ovšem zbytečné. Příroda to dobře zařídila a vy se tak i v hlubokém spánku automaticky přetáčíte tak, aby vám to vyhovovalo, a zároveň jste nemohla ublížit dítěti. V posledních měsících těhotenství už je takřka nemožné a i nepříjemné spát na břiše. V leže na zádech můžete mít pocit nevolnosti a dušení tím, jak děloha tlačí na močový měchýř a velké břišní cévy. Ideální je tedy spát na boku a i nejpohodlnější. Můžete si pro větší pohodlí podložit koleno polštářem. Moc poloh vám už před porodem nezbývá, ale ten malý uzlíček štěstí za to určitě stojí.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*