×
JenProTehotne.cz

Horké léto a těhotenství? Tipy, jak se i tak dobře vyspat

Jak dobře spát v létě těhotná

Každý rok v létě je čím dál víc tropických dnů a k nim samozřejmě přibývají i horké noci. Špatně spí takřka každý, ale nastávající maminky to zvládají ještě o něco hůře. O tom, že se vyspíte, nemusíte jen snít. Zkuste pár tipů a spánek se určitě zlepší.

Když jste těhotná, jistě vám nejedna dobrá duše často opakuje: „Vyspi se, dokud můžeš. Až se miminko narodí, hodně dlouho se nevyspíš.“ To je určitě rada nad zlato, ale jak na to, když se ke všem těhotenským neduhům přidá ještě úmorné vedro ve dne i v noci? Zejména v posledních třech měsících těhotenství to může být opravdu náročné.

V posledním trimestru už je spánek mělčí, fragmentovaný a sám o sobě horší než dřív. Dítě hodně narostlo a s velkým bříškem není snadné najít tu správnou spací pozici. Stejně se miminka často rozhodnout pro aktivitu ve chvíli, když chce žena upadnout do spánku. Když k tomu připočteme ještě velké vedro, promění se mnoho nocí spíš v očistec než dobu odpočinku. Co udělat proto, aby se situace zlepšila?

Myslete na noc už přes den

Už přes den myslete na to, že v noci vás čeká horko. Pak se můžete náležitě připravit. Udělejte si určitý režim a dodržujte jej. Hodně pijte, netravte na sluníčku hromadu času, noste lehké a pohodlné oblečení z přírodních materiálů, pokrývku hlavy a nechoďte ven ve chvíli, kdy mají sluneční paprsky největší sílu. Myslete i na jídlo. Jezte lehce, zdravě a menší porce. Vynechávejte tučná a příliš sladká jídla, která se hůře tráví a celkově nejsou pro vás dobrá. Po čtvrté hodině odpoledne už nepijte některé čaje nebo kávu.

Jak správně spát v těhotenství

Sprcha před spaním

Vlažná sprcha nebo koupel vás příjemně ochladí, zvedne náladu, uvolní vás a připraví na spánek. Nezapomeňte na svůj obličej. Nekupujte zbytečně osvěžující vody ve spreji, pořiďte si obyčejný rozprašovač, naplňte vodou a osvěžte, když budete potřebovat. Nechte si ho u sebe i na noc, kdybyste se budila v noci. Ověřená je i koupel nohou před spaním.

Poslouchejte své tělo

Je teprve sedm hodin a vy už si můžete pusu roztrhnout, jak zíváte, pálí vás oči a sotva je udržíte otevřeno, nedokážete se soustředit. Toto je přesně tak chvíle, kdy byste měla jít spát a je jedno, kolik je hodin. Tyto signály přichází přibližně po devadesáti minut, stejně jako spánkové cykly. Všímejte si jich a naslouchejte. Usnete dobře a rychle. Mnohem lépe, než když násilím tuto chvíli překonáte a pak se do spánku nutíte. Odborníci také doporučují vynechat těsně před spaním obrazovku počítače, televize či telefonu. Světlo, které přístroje vyzařují, zpomaluje vylučování melatoninu, což je spánkový hormon. Raději si dopřejte příjemnou masáž, čtěte knížku nebo poslouchejte hudbu.

Správná pozice pro spánek

Podle lékařů by žena v těhotenství měla spát hlavně na levém boku, kdy není utlačována dutá žíla, která přenáší krev přímo k srdci. Nedoporučuje se spánek na pravém boku přesně z opačných důvodů. Pokud se vám ale takto dobře spí a cítíte se pohodově, není nutné se pozice hned vzdávat. Stejně se ve spánku přetočíte tak, jak je vám pohodlné. Musíte najít takovou polohu, kde se cítíte uvolněně a příjemně. Některé nastávající maminky mají rády i polštář pod břichem a druhý mezi koleny. Často využívají oblíbený kojící polštář.

Dřepy v těhotenství: perfektní cvičení pro každý trimestr

Připravte příjemné klima

Přes den zatemněte okna, nechte je zavřená. Až se trochu ochladí, otevřete a udělejte pořádný průvan. Pomáhá i mokrá látka zavěšená na okně. Trochu osvěží vzduch. Tolik oblíbené ventilátory naopak příliš nepomohu, a ještě k tomu dělají rámus.

Můžete bylinky?

Jestliže jste milovnice bylinek, můžete jejich účinky využít i v těhotenství. Samozřejmě jen některých. K dobrému spánku dopomůže čaj z mučenky nebo kozlíku. Vynechte ale potravinové doplňky s obsahem melatoninu, protože nejsou vůbec vhodné.

A když se vám přesto dobře usnout nepodaří? Nezoufejte. Prostě si odpočiňte kdykoliv je to možné třeba i přes den.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*