×
JenProTehotne.cz

Sacharidy v těhotenství: co o nich potřebujete vědět?

Sacharidy v těhotenství

Když jste těhotná, nevyživujete jen sebe, ale i své dítě. Je to právě ten ideální čas, kdy byste nad jídlem měla začít mnohem víc přemýšlet. V poslední době se z hlediska stravy velkou měrou řeší cukr a jeho škodlivost a přemíra v naší stravě. Možná i vy ujíždíte na sušenkách a čokoládových tyčinkách. Jenže nejíte cukry až příliš? Mohou sacharidy v těhotenství ublížit?

Někteří považují cukry za absolutní zlo dnešní doby a jiní to zase tak drasticky nevidí, když se člověk stravuje normálně. Pak je tu také skupina lidí, která jich jí opravdu příliš. Najdou se i názory, že příliš velký příjem sacharidů může ovlivnit vznik ADHD.

Hannah May Brownová, akreditovaná dietoložka a doktorandka na Univerzitě v Newcastlu, zveřejnila to, co by podle ní všichni měli o jídle a sacharidech v něm vědět.

Sacharidy v těhotenství úplně nevylučujte

V první řadě si uvědomte, že sacharidy jsou důležité. Dodávají energii pro vaše rostoucí dítě, takže se jim během těhotenství úplně nevyhýbejte. Jsou důležitou součástí potravin, které tvoří zdravé stravovací návyky pro těhotné ženy. Poskytují tělu a mozku energii, díky čemuž pak mohou efektivně pracovat. Existuje mnoho zdravých potravin s obsahem sacharidů, které si klidně můžete dát. Rozhodně to však neznamená konzumaci hromady nezdravých sladkostí plných rafinovaného cukru nebo sladidel.

Máte k dispozici širokou škálu potravin a nápojů

Sacharidy se nachází v široké škále potravin a nápojů. Třeba mléko, jogurt, ovoce, škrobová zelenina, fazole nebo luštěniny obsahují zdravé sacharidy. Tyto zmíněné jsou plné živiny a vašemu zdraví rozhodně prospívají.

Samozřejmě existují i potraviny a nápoje s obsahem „špatných“ uhlohydrátů, které příliš vhodné nejsou. Patří vysoce zpracované a často mají vysokou hodnotu energie a nízkou nutriční hodnotu. Mezi „nekvalitní“ cukry patří sušenky, dorty, lízátka, čokoláda a různé slazené nápoje.

Proto si vybírejte jen kvalitní potravy. Dobré celozrnné pečivo, ovesné vločky, zeleninu, ovoce apod. Ideálně vše v původní podobně a z kvalitní zdrojů.

Tuňák v těhotenství. Může být škodlivý nebo se ho vzdávat nemusíte?

Množství sacharidů je důležité

Je důležité zvážit druh jídla, které jíte a vědět, kolik sacharidů obsahuje. Zároveň ale musíte i zvážit, jak moc toho jídla nebo nápoje jíte či pijete. Je tomu tak proto, že když jíte potraviny obsahující uhlohydráty, trávíte je a ony se pak štěpí na glukózu, která se pak absorbuje do vašeho krevního řečiště. To zase způsobuje zvýšení hladiny cukru v krvi.

Příliš vysoká hladina cukru v krvi v těhotenství může být příznakem gestačního diabetu, který může mít negativní důsledky pro vás i vaše dítě. Existuje mnoho průzkumů na toto téma a negativním důsledkem takového stavu jsou pak předčasné porody, příliš velká porodní váha a vyšší riziko některých poporodních komplikací nebo i problémů během porodu.

Jak zjistit, kolik sacharidů můžete jíst?

Standardní porce je specifické množství jídla, např. půl šálku těstovin je jedna standardní porce ze skupiny obilnin, to však neznamená, že můžete jíst pouze půl šálku těstovin. Některé zahraniční publikace doporučují i osm a půl standardních porcí ze skupiny obilnin denně pro těhotné ženy. Mějte na paměti, že vždy dostanete pouze návod nebo doporučení a předpokládá se, že zbytek vašeho příjmu potravy je složen převážně ze základních skupin potravin.

Své stravovací návyky klidně i v těhotenství upravte, jen to dělejte s rozumem a raději s nějakým odborníkem. Pamatujte si, že sacharidy v těhotenství nejsou nepřítelem, jen musíte vybírat vysoce kvalitní a dávat si pozor na velikost porcí.

Detoxikace v těhotenství. Ano nebo ne?

ADHD a sacharidy v těhotenství

ADHD neboli hyperaktivita se částečně dětí. Z velké části je ale získaná a co jí přesně způsobuje zatím bohužel lékaři nevědí. Její výskyt ale rozhodně ovlivňuje i jídelníček.

V těhotenství zvyšuje riziko:

  • kouření,
  • alkohol,
  • kofein,
  • nevhodné léky pro těhotné ženy.

Při léčbě hyperaktivity se ukázalo, že stav dětí se lepší, když se v jejich jídelníčku vynechají určité složky. Vyzkoušejte různé potraviny a uvidíte, zda se nějaká změna projeví. Mezi takové potraviny se řadí umělá barviva, konzervanty, kravské mléko, citrusy nebo čokoláda.

Samotný cukr tedy podle odborníků spouštěčem hyperaktivity není, a tak vám dobrá čokoláda nebo nějaký ten dortík neuškodí. Velký příjem cukrů ale rozhodně dopady na zdraví má, proto s ním zacházejte opatrně. Jeho vyšší příjem totiž dost mává s hladinou cukru v krvi a velké výkyvy příliš nedělají dobře psychické a ani fyzické kondici.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*