×
JenProTehotne.cz

Pitný režim v těhotenství. Jaké tekutiny vybírat?

Pitný režim v těhotenství

Během těhotenství dochází v těle ženy k mnoha různým změnám a mimo jiné také ke zvýšené potřebě některých živin a samozřejmě i tekutin. Obvykle se mluví hlavně o zdravé stravě, ale už málokdy o nápojích, které jsou pro nastávající maminku vhodné. Nezapomínejte pít, ale myslete přitom i na to, co pijete.

Odborníci se jednoznačně shodují na tom, že častější pití u těhotných žen ovlivňuje pozitivně vývoj dítěte. Pokud vás trápí ranní nevolnosti a především zvracení, je vyšší denní příjem tekutin\ důležitý i kvůli dehydrataci. Když nemáte dostatek tekutin, může vás trápit zácpa nebo častější infekce močových cest.

Čím doplnit pitný režim v těhotenství?

Vhodné jsou následující nápoje:

  • kvalitní neperlivá voda,
  • přírodní minerální vody s nízkou nebo střední mineralizací,
  • ovocné a zeleninové šťávy,
  • stoprocentní džusy bez přidaného cukru a ředěné vodou.

Voda, základ života

Základem každého pitného režimu je samozřejmě čistá a kvalitní voda. Máme to štěstí, že na většině míst v Čechách teče lidem z kohoutku dobrá a nezávadná voda, která je vhodná k pití. Někdy může obsahovat dusičnany a nějaké minerální látky, které nejsou pro těhotnou ženu právě vhodné. Tyto informace zjistíte od svého poskytovatele.

Příliš se nehodí perlivá voda v těhotenství, která obsahuje CO2 a mohla by vést k nadýmání. Stejně tak omezte příjem minerální vody, protože ve větším množství by kvůli obsahu minerálních látek škodily. Zejména větší obsah sodíku není vhodný.

Strava v těhotenství ovlivňuje riziko preeklampsie. Na co se v jídelníčku zaměřit?

Čaj, káva a mléko

Čaj a káva rychleji organismus dehydratují. Není pravda, že byste se těchto nápojů měla vzdávat, ale nepijte jich příliš mnoho a vždy mějte po ruce i sklenici vody. Výborné v těhotenství jsou různé bylinkové čaje, které uklidňují a mají i čistící účinky. Ne každá bylinka je v těhotenství vhodná, proto se nejdříve informujte, ať si zbytečně neuškodíte. Nezapomeňte, že nápoje se nemají přislazovat.

Mléko se dříve doporučovalo pít ve velkém pro doplnění vápníku. Občas si sklenici kvalitního plnotučného mléka nejlépe z Bio produkce dejte, ale rozhodně jej neberte jako nápoj pro uhašení žízně nebo něco, co musíte pít nutně každý den. Dost dlouho se v našem těle tráví. Přísun vápníku podpořte vhodnými potravinami, např. zakysanými.

Minerální voda se v některých případech hodí

Ženy, které v těhotenství hodně zvrací, přichází nejen o důležité tekutiny, ale bohužel i o minerály, které potřebují. V takovém případě se minerálek nemusíte bát, protože vám pomůže cenné minerály a stopové prvky doplnit.

Vyhýbejte se nápojům s chininem

Nápoje obsahující chinin, mezi něž se řadí třeba oblíbený tonik v těhotenství nejsou vhodné. Rozhodně omezte i kolové nápoje a vše z kofeinem, viz. odstavec výše. Kofein se dostává přes placentu a do krve miminka a v těhotenství se jeho odbourávání dost zpomaluje, takže v krvi je přítomný po mnoho hodin. To může mít za následek snížení průtoku krve placentou a snížení přívodu živin, zrychlení srdeční činnosti plodu apod. Neznamená to ovšem, že vám šálek kávy denně uškodí. Jedná se spíše o nadměrné pití takových nápojů.

Omezte příliš sladké pití a obloukem se vyhněte všemu, co je doslazováno umělými sladidly.

Alkohol si odpusťte

Na občasnou konzumaci alkoholu v těhotenství se názory dost různí. S největší pravděpodobností vám občasná sklenička vína neuškodí, ale proč to riskovat. Zejména v prvním trimestru těhotenství je pití alkoholu velmi rizikové.

Dlouhodobé a pravidelné příjímání alkoholu může vést až k samovolnému potratu nebo k porodu dítěte s velmi malou porodní hmotností. Hrozí větší riziko vzniku vývojových vad, snížené inteligence u dětí nebo poruch chování.

Kyselina listová v těhotenství. Samotná strava nikdy nestačí!

Množství tekutin v těhotenství

Těhotné ženy by měly vypít kolem dvou litrů tekutin denně. Ty, které mají potíže se zvracením nebo v letních vedrech ještě více. V takovém případě není chyba dát si i minerální vodu k doplnění potřebných minerálů. Jedná se ale jen o doporučení a každý by měl tekutiny přijímat tak, jak sám potřebuje a hlídat si, abych jich nebylo příliš málo.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*